tchncs

Latest articles

This is the local timeline where you can see the latest articles from this instance. You can control the visibility of each of your blogs. New blogs are currently set to unlisted by default. You can change this in each blogs settings.

from WegStücke

Im Alter von 16 bis 26 habe ich rund 60.000 km per Anhalter zurückgelegt: vor allem auf dem Balkan, in Polen und in Ostdeutschland. Die vielen Wochen unterwegs – quasi in allen Ferien und oft an verlängerten Wochenenden – betrachte ich noch immer als meine nachhaltigste Bildungserfahrung.

Wenn ich jetzt in Armenien unterwegs bin – oft auf Strecken, auf denen es kaum Busverkehr gibt – und mich darauf verlasse, dass mich jemand mitnimmt, dann kommt all das sofort wieder. Die Überzeugung, dass die, die anhalten genau die richtigen sind, zum Beispiel. Mag es (wie heute) der blitzneue E-SUV von VW sein, der 42 Jahre alte Shiguli, der Uralt-Laster, bei dem ich auf der Ladefläche sitze, der Lada, der mit 120 über die Schlaglöcher brettert, oder der Kleinwagen, in dem schon vier sitzen und ich mit meinem Rucksack nur noch ziemlich gequetscht Platz habe.

Was sich auch sofort wieder einstellt: Die Freude an der Vielfalt der Menschen in den fremden Autos: Schweigsame, von denen ich kein Wort höre. Gesprächige, die mir ihre halbe Lebensgeschichte erzählen. Touristen, die für 2 Tage aus Moskau geflogen kommen und kaum älter als 25 sein können. Der alte Mann, der 120 km fährt, um nach seinen Bienen auf dem Bergpass zu schauen. Menschen, die viel über mich und mein Land wissen wollen. Und solche, die keine einzige Frage stellen.

Jedenfalls liebe ich es. Zumal ich hier zumindest bislang noch nicht länger als maximal 5 min warten musste (und das war eher eine Ausnahme).

 
Weiterlesen...

from TECC

In the modern gaming world, technologies like DLSS (Deep Learning Super Sampling) from Nvidia and FSR (FidelityFX Super Resolution) from AMD have become headline features. They're the new magic bullets in the battle for higher frame rates and smoother gameplay. The principle is ingenious: games are rendered internally at a lower resolution and then, using sophisticated algorithms – with AI and machine learning in the case of DLSS – upscaled to a higher resolution. The promise is clear: top performance with virtually the same, if not improved, visual quality.

However, this promise sometimes clashes with my subjective perception, which can lead to a “blurred image” for me. While the technical advantages are undeniable and benchmarks deliver impressive figures, I don't always find the visual execution of these upscaled images to be perfect. For me, despite all optimizations, the visuals simply appear blurry or less clear than a natively rendered image.


The Technology: A Brilliant Compromise

The core idea behind DLSS and FSR is to lighten the load on graphics cards. Rendering a scene in 1080p and then upscaling it to 4K is significantly less computationally intensive than rendering it directly in 4K. The result is noticeably higher FPS (Frames Per Second), which is a blessing, especially for demanding games or for users with less powerful graphics cards.

DLSS utilizes neural networks trained on millions of high-resolution images to intelligently “guess” missing pixels and reconstruct the image. This often allows for impressive anti-aliasing and detail retention.

FSR uses a spatial upscaling method based on an algorithm that works across the entire image and doesn't require specific hardware, explaining its broad compatibility.

From a technical standpoint, both approaches are masterpieces of engineering, pushing the boundaries of graphics processing.


My “Blurred Image”: Subjective Perception Meets Technical Compromises

But this is where my “blurred image” comes into play. For me, as someone who values absolute image sharpness and detail, the upscaled images, despite all technical finesse, can exhibit a noticeable discrepancy:

  • Lack of Native Sharpness: The natively rendered image at full resolution often provides unmatched sharpness because every pixel was precisely calculated. With upscaling, information is interpolated or “invented,” which – even with AI – can lead to fine details or textures appearing slightly soft or having a slight “graininess.”

  • Artifacts and Ghosting: Depending on the game, implementation, and chosen quality mode, slight artifacts (e.g., “ghosting” behind moving objects, shimmering edges) can appear during fast movements or in certain scenes, which make the overall picture seem “blurred.” Even if these are often minimal, they can be distracting for me with sensitive eyes.

  • Subjective Preference: I personally simply prefer the raw, unfiltered sharpness of a native resolution, even if it means compromising on frame rate. The perception of “sharpness” or “clarity” is subjective and varies greatly from person to person.

  • The “Uncanny Valley” Effect of Graphics: Similar to faces that appear almost human, but only almost, graphics can also reach a point where the upscaling technology is almost perfect, but the small deviation from the truly native image creates an irritation that is perceived as “blurriness.” It's the feeling that something doesn't look quite “right,” even if it's objectively impressive.

I often find the upscaled image to be softer, less precise, or simply not as “crisp” as the image my graphics card would render natively at the highest resolution. For me, the performance gain isn't always worth the perceived loss in visual purity. It's a compromise I'm not always willing to make.


Conclusion: Revolutionary, But Not Perfect for Everyone

DLSS and FSR are revolutionary technologies that enable a new era of performance in games. They are a crucial step in making modern, graphically demanding titles playable for a broader hardware base and achieving higher frame rates on high-end systems. Their existence is a boon for the gaming industry and many players.

However, like any technology that involves a compromise, there's a flip side – the potential “blurred image” for the discerning viewer like me. It shows that even the most sophisticated algorithms sometimes cannot fully replace the purely physical calculation of every pixel at native resolution, at least not for all eyes.

The good news is that these technologies are constantly evolving and getting better. Many developers now implement them as an optional feature, allowing me and other players to decide whether we want to accept the performance boost with potentially minimal visual compromise or prefer absolute native sharpness. This freedom of choice is crucial and shows that the developer community recognizes the different preferences of players. The “blurred image” may be a personal perception, but the ability to choose between performance and sharpness is a win for everyone.

 
Read more...

from TECC

In the ever-evolving landscape of video game development, graphics have made leaps and bounds, pushing boundaries of realism once thought impossible. From ray-traced reflections to hyper-detailed textures, the visual fidelity in modern games can be breathtaking. However, amidst this relentless pursuit of photorealism, one humble visual element, the drop shadow, seems to have faded into the background for many developers, often overlooked or deemed obsolete, supposedly replaced by more “realistic” light and shadow systems. This oversight is a critical misstep, particularly when it comes to player orientation and interaction. While realistic shadows are impressive, they frequently fail to provide the immediate, crucial spatial cues that simple drop shadows offer, leading to a diminished player experience, especially in dynamic 3D environments like jump-and-run games.


The Historical Significance: A Necessity Born of Limitation

In the early days of 3D gaming, when polygons were chunky and textures blurry, lighting engines were rudimentary, and the concept of global illumination was a distant dream. Developers faced a fundamental challenge: how to convey depth and position when environments were flat and unconvincing. This is where the drop shadow, or often, a simple, non-dynamic blob shadow, became not just important, but absolutely essential.

Consider classic 3D platformers or action games from the Nintendo 64 or PlayStation era. Games like Super Mario 64, Banjo-Kazooie, or Crash Bandicoot relied heavily on these simple shadows cast directly beneath the player character. Why? Because without them, accurately judging the distance to a platform, the height of a jump, or the precise landing spot was incredibly difficult, if not impossible. A character hovering a few pixels above a platform without a shadow looked completely disconnected from the environment. The blob shadow, though primitive and often just a flat, dark circle or oval, served as a crucial visual anchor. It provided immediate, unambiguous feedback about the character's vertical position relative to the ground. If the shadow was small and directly underneath, you were close to the surface. If it was larger and distant, you were high up. This simple cue allowed players to accurately gauge their jumps, avoiding frustrating miscalculations that would otherwise plague gameplay.

Beyond player characters, these simple shadows were also vital for environmental elements and enemies. Knowing exactly where an enemy was positioned on a surface, or how high an incoming projectile was, was conveyed by its shadow. This low-cost, high-impact visual solution was a testament to clever design, turning technical limitations into intuitive gameplay aids. They weren't striving for realism; they were striving for readability and playability.


The Modern Misconception: Realism vs. Usability

Fast forward to today, and many modern game engines boast advanced real-time lighting, physically based rendering (PBR), and complex global illumination systems. Developers often assume that these sophisticated technologies naturally handle all shadow-related needs. The thinking seems to be: “We have realistic shadows now, so the artificial drop shadow is no longer needed.” This assumption, however, is deeply flawed.

The problem with many realistic shadow systems, while visually impressive, is that they are designed to simulate light behavior, not necessarily to provide optimal gameplay cues. Realistic shadows can be:

  • Too diffuse or soft: Depending on the light source and environment, realistic shadows can be very soft, blurred, or spread out, making it hard to pinpoint the exact center or edge.
  • Too faint or occluded: In brightly lit areas, shadows might be very subtle. In complex environments, an object's shadow might be obscured by other objects, or blend into environmental textures, making it invisible when needed most.
  • Dynamic and distorting: As light sources move or change, realistic shadows stretch, warp, and fade. While accurate, this dynamic nature can make them less reliable as a consistent point of reference, especially in fast-paced action.
  • Affected by other light sources: Multiple light sources can create overlapping or conflicting shadows, further obscuring the crucial information a player needs for precise platforming or combat.

In a fast-paced 3D platformer, for instance, a player needs to know precisely where their character will land before they commit to a jump. A realistic shadow, influenced by multiple light sources and complex geometry, might be too ambiguous. Is that a shadow from my character, or from that nearby tree? Is it telling me I'm exactly above the platform edge, or slightly off? The immediacy and clarity that a simple, direct drop shadow provides are often lost.


The Enduring Necessity: Spatial Awareness and Player Feedback

The reality is that Drop Shadows are still indispensable for spatial orientation in many game genres, regardless of graphical fidelity. They are not about realism; they are about usability and intuitive feedback.

Here’s why they remain crucial:

  • Pinpointing Landing Zones: In 3D jump-and-run games, the single most critical piece of information for a player making a jump is their exact vertical alignment with the target platform. A dedicated drop shadow (often a flat, circular, or projected shadow that remains directly beneath the character regardless of complex lighting) acts as a reliable targeting reticle. It instantly tells the player, “Your character is precisely here relative to the ground.” Without it, players are left guessing, leading to frustrating falls and a sense of unfairness. Think of how many times you've misjudged a jump in a game because you couldn't tell where your character's feet would land. This is often the culprit.

  • Judging Heights and Distances: A drop shadow's size and clarity can indirectly communicate height. The higher the character, the larger or more diffused a simple projected shadow might become, indicating vertical distance from the ground. This provides an intuitive sense of scale.

  • Environmental Interaction: Beyond the player character, drop shadows help in understanding the relationship between dynamic objects and the static environment. Is that falling boulder going to hit me? Where will that enemy land after its jump? Shadows provide the answer.

  • Clarity in Complex Scenes: When a screen is filled with visual effects, particles, and intricate geometry, a clear, consistent drop shadow cuts through the clutter, offering a steady visual anchor.

  • Accessibility: For players with certain visual impairments or those playing in less-than-ideal lighting conditions, a strong, distinct drop shadow can be far more helpful than subtle, realistic ambient occlusion shadows.


Conclusion: A Call for Mindful Design and Preserved Hope

The evolution of game graphics is a wonderful thing, but it should not come at the cost of fundamental gameplay clarity. Developers, particularly those working on games requiring precise movement and spatial judgment, must recognize that realistic shadows are not a substitute for functional Drop Shadows. They serve different purposes. Realistic shadows enhance immersion and visual appeal; Drop Shadows enhance playability and user guidance.

It's not about choosing one over the other. It's about intelligent integration. Modern games can and should leverage both. A sophisticated lighting engine can create beautiful, realistic environmental shadows, while a dedicated, often simplified, drop shadow for the player character and key interactive elements ensures that players always have the crucial visual feedback they need to navigate the world effectively.

Encouragingly, there are already some observant developers who have recognized this necessity and, despite more advanced, realistic shadows, additionally integrate dedicated Drop Shadows into their games. This shows that hope is not lost and awareness of the importance of these small but effective visual aids is growing.

By re-embracing and consciously implementing Drop Shadows as essential gameplay tools, rather than dismissing them as an antiquated visual trick, developers can significantly improve the player experience, reduce frustration, and allow players to focus on the fun and challenge of the game, rather than wrestling with basic spatial orientation. The humble Drop Shadow is not dead; it's an unsung hero that remains as vital as ever.

 
Read more...

from WegStücke

Zeit ist für mich der entscheidende Faktor, der die Tage zum Urlaub macht. Wenn ich Zeit habe, kann ich ihn (fast) überall genießen.

Ich komme in einem der armenischen Klöster an. Es ist Sonntag. Ich würde gern Gottesdienst feiern. Niemand konnte mit sagen, wann's losgeht. Nun sind es noch fast zwei Stunden bis dahin.

Wunderbar. Ich genieße die gewonnene Zeit. Nichts drängt mich. Ich sehe die Touristengruppen kommen und nach 20 Minuten und zehn Selfies wieder losfahren, zur nächsten Attraktion. Ich schaue fünf Minuten auf einen Baum, eine Viertel Stunde auf das schöne Tympanon. Schwatze eine Runde mit dem Niederländer, der auf sein Taxi wartet, verbringe zehn Minuten mit einem Fotomotiv, das ich dann doch nicht aufnehme. Jetzt sitze ich bei einem armenischen Kaffee.

Und nachher gehe ich zu Fuß über die Berge zurück. Das mögen zweieinhalb Stunden werden...

Zeit!

“Keine Zeit” habe ich zu Hause genug.

 
Weiterlesen...

from Ufal Salman

  1. Buka admin panel di (url website)/wp-admin
  2. Dari menu di samping kiri, buka Pages
  3. Buka laman Home atau laman yang menjadi homepage
  4. Buatlah blok HTML khusus bebas di mana saja di halaman, atau ditaruh bawah sendiri
  5. Masukkan <link href="https://(server)/@(username)" rel="me">, sesuaikan dengan username dan server di fedi
  6. Simpan laman
  7. Buka pengaturan profil di servermu
  8. Cari additional information
  9. Isi salah satu kolom dengan URL dari website-mu, misal https://ufal.my.id
  10. Simpan pengaturan
  11. Seharusnya udah terkoneksi, tapi bisa dicek di IndieWebify kalau udah konek apa belum
  12. Masukin URL website, kalo oke, tulisannya works perfectly
 
Read more...

from WegStücke

Հայկական կոնյակ – Zur Besichtigung der Ararat-Cognac-Werke bin ich nicht mehr gekommen. Aber den hier musste ich mir jetzt mal gönnen. Er wird mich die nächsten Tage begleiten. Und er ist lecker. 😋

Eine kleine Flasche "Ararat"aus der Weinbrand-Fabrik Jerewan

#Kulinarisches #Fotos

 
Weiterlesen...

from WegStücke

Übrigens habe ich mehr so nebenbei im Netz gelesen und im (deutschen) Radio gehört,

  • dass der armenische Staatschef Paschinian in der Türkei war, was an sich schon sehr bemerkenswert ist. Dass Armenien statt der Anerkennung des Völkermordes durch die Türkei als Voraussetzung für eine diplomatische Normalisierung nun seine Bemühungen darum einstellen will”, halte ich geradezu für eine Kehrtwende. Es dürfte in Armenien auch durchaus nicht allen gefallen.
  • dass der gleiche Paschinian behauptet, gegen ihn sei ein Putsch geplant gewesen. Unter zahlreichen anderen hat er auch hohe Würdenträger der Kirche festnehmen lassen. Auch das ist ein ziemliches Unding, wenn man bedenkt, wie stark hier Kirche und Nationalbewusstsein verbunden sind.

Im Land selbst habe ich davon bislang nichts gemerkt.

#Gesellschaft

 
Weiterlesen...

from WegStücke

Heute habe ich einen Ausflug in ein Kloster in den Bergen gemacht. Das Kloster ist ca. 35 km von der Stadt entfernt, die Straße dorthin eine echte Herausforderung...

Auf dem Hinweg habe ich den Linienbus genommen. Der fährt tagsüber alle 25 Minuten und kostet sagenhafte 1,15 € für die ganze Strecke. Und das, wo z. B. Lebensmittel hier durchaus nicht billiger sind als bei uns. (Eine Stadt-Fahrt mit Metro oder Bus kostet übrigens knapp 0,35 €.)

Auf dem Rückweg habe ich einmal kurz die Hand rausgehalten und bin sofort mitgenommen worden. Unterwegs – der Fahrer hatte gerade einen Kaffee, eine Zigarette, das Telefon und, ja auch ein bisschen das Lenkrad in der Hand – hat sich der Transporter im Kiesbett festgefahren, die Räder drehten durch. Er bewegte sich keinen Zentimeter vor oder zurück. Was bemerkenswert war: Es dauerte keine 15 Sekunden, da waren vier (!) Autos stehen geblieben und die Insassen boten Hilfe an. Schnell war ein Seil zur Hand, der Wagen aus der misslichen Situation herausgezogen und es ging für alle weiter.

Festgefahren in Kies Schnelle Hilfe

#Fotos

 
Weiterlesen...

from Michael Gisiger

Gérôme: Diogenes

Kaum ist das Handy entsperrt, prasseln sie auf uns ein: Nachrichten, Meinungen, Bilder, Konflikte. Was als kurzer Blick auf die Uhr begann, endet oft in einem rastlosen Zappen durch Krisen, Konflikte und Konsum. Zwischen Schlagzeilen, Mitteilungen und algorithmisch kuratierten Ablenkungen verliere ich leicht das Gefühl für das, was mir wirklich wichtig ist. Der Tag beginnt im Reizmodus – und nicht selten bleibt er dort. In solchen Momenten spüre ich, wie weit ich von dem entfernt bin, was ich eigentlich suche: einen ruhigen, klaren Blick – kurz: Gelassenheit. Doch was heisst das eigentlich? Und wie kann man sie finden, ohne sich in Gleichgültigkeit zu verlieren?

In der öffentlichen Debatte wird Gelassenheit oft mit Zufriedenheit oder gar mit einem Rückzug aus der Welt gleichgesetzt. Doch ich glaube, sie meint etwas anderes. Der Philosoph Wilhelm Schmid bringt es auf den Punkt: «Gelassenheit kommt von lassen.» Es geht also nicht darum, alles gut zu finden, sondern loszulassen – Vorstellungen, Erwartungen, Ansprüche. Und das ist alles andere als passiv. Auf viele von uns, die wir tagtäglich mit Idealen von Selbstoptimierung, ständiger Verfügbarkeit und individueller Kontrolle konfrontiert sind, wirkt Gelassenheit beinahe provokativ. Denn sie verlangt, das eigene Ohnmachtsgefühl nicht zu verdrängen, sondern anzuerkennen.

Viele Menschen – mich eingeschlossen – tun sich schwer damit. Wir wachsen auf mit der Vorstellung, dass wir unser Leben vollständig gestalten, beeinflussen und kontrollieren können. Das Versprechen: Wer genug will, schafft es auch. Wer scheitert, hat zu wenig versucht. Die antike Philosophie kann hier ein Gegengewicht bieten. Und vielleicht auch eine heilsame Zumutung.

Stoische Klarheit: Was wir kontrollieren können – und was nicht

Die Stoa, jene #Philosophie aus dem antiken Griechenland und Rom, sieht Gelassenheit nicht als Stimmung, sondern als Haltung – als Ergebnis innerer Arbeit. Für die Stoiker wie Epiktet, Seneca oder Mark Aurel besteht die zentrale Unterscheidung darin, was in unserer Macht steht – und was nicht. Epiktet etwa schrieb in seinem Handbüchlein der Moral: „Es sind nicht die Dinge selbst, die uns beunruhigen, sondern die Vorstellungen und Meinungen von den Dingen.“ Mit anderen Worten: Nicht die Dinge selbst verletzen uns, sondern unser Urteil über sie. Gelassen ist, wer diese Urteile prüft – und sich darin übt, nicht auf alles reflexhaft zu reagieren.

Ein kleines Beispiel: Eine Kollegin kritisiert meine Arbeit unfair vor anderen. Statt mich zu ärgern oder zu rechtfertigen, erkenne ich: Ihre Meinung liegt nicht in meiner Macht, wohl aber meine Reaktion darauf. Ich kann ruhig bleiben und später das Gespräch unter vier Augen suchen.

In dieser Sichtweise liegt keine Weltverleugnung. Im Gegenteil. Es geht darum, sich mit klarem Blick der Welt zuzuwenden – und dort, wo unser Einfluss endet, innerlich zurückzutreten. Der Stoiker will nicht gefühllos sein, sondern frei in seiner Reaktion. Es geht nicht um Resignation, sondern um eine bewusste Grenzziehung: Hier gestalte ich – dort lasse ich los.

Weniger wollen, mehr sein: Kynische und epikureische Wege

Die Stoa ist nicht die einzige antike Schule, die sich mit Gelassenheit befasst. Auch die Kyniker – radikal in ihrer Ablehnung gesellschaftlicher Konventionen – traten für eine Form der inneren Freiheit ein, die auf Bedürfnisreduktion beruhte. Diogenes, wohl ihr bekanntester Vertreter, soll in einer Amphore gelebt haben und verzichtete auf fast alles, was andere für notwendig hielten. Für ihn bedeutete Gelassenheit, frei zu sein von allem, was äusserlich bindet – Besitz, Ruhm, Erwartungen: Während andere über das neueste Smartphone diskutieren, frage ich mich: Was davon ist wirklich notwendig? Diogenes soll sich einst über einen Jungen gewundert haben, der mit den blossen Händen Wasser trank – worauf er seinen Becher wegwarf. In diesem Geist prüfe ich: Was trage ich mit mir herum, das ich längst nicht mehr brauche?

Während die Kyniker durch radikalen Verzicht zur inneren Ruhe finden wollten, suchten die Epikureer ein massvolles Leben im Einklang mit der Natur. Auch sie unterschieden zwischen dem, was wir wirklich brauchen – etwa Freundschaft, einfache Nahrung, Sicherheit – und dem, was uns nur vermeintlich glücklich macht: Macht, Ruhm, Reichtum. Für #Epikur lag die Seelenruhe (griechisch ataraxia) in der Freiheit von seelischer Unruhe. Nicht der Rückzug von der Welt, sondern der kluge Umgang mit ihr ist das Ziel.

Ich arbeite z. B. bewusst unregelmässig und meist nur vier Tage pro Woche, obwohl ich mehr verdienen könnte. Der fünfte Tag gehört mir – für Spaziergänge, Lesen, Nichtstun. Epikur hätte zugestimmt: Echte Fülle entsteht nicht durch mehr Geld, sondern durch mehr Zeit für das, was wirklich zählt.

Was diese Schulen gemeinsam haben: Sie stellen unsere gängigen Annahmen über Glück und Kontrolle infrage. Gelassenheit, so lerne ich daraus, beginnt mit einer kritischen Haltung gegenüber meinen eigenen Wünschen und Urteilen – und endet vielleicht in einer einfacheren, wacheren Lebensweise. Diese antiken Einsichten über innere Ruhe und bewusste Lebensführung sind keineswegs überholt – die moderne Psychologie bestätigt viele ihrer Grundannahmen mit empirischen Methoden.

Von der Antike zur Gegenwart: Psychologische Evidenz

Auch in der modernen Psychologie findet sich eine ähnliche Perspektive. Der Begriff der „Emotionsregulation“ beschreibt die Fähigkeit, Gefühle nicht zu unterdrücken, sondern bewusst mit ihnen umzugehen. Der klinische Psychologe Sven Barnow von der Universität Heidelberg etwa betont in einer Übersichtsarbeit, dass gerade die Strategie der Akzeptanz besonders wirksam sei – nicht als Kapitulation, sondern als bewusste Entscheidung: Ich erkenne an, was ist, auch wenn es unangenehm ist.

Diese Akzeptanz ist nicht leicht. Sie erfordert einen inneren Kraftakt. Denn oft sind unsere Erwartungen an uns selbst und andere tief verankert – als Hoffnungen auf Gerechtigkeit, Liebe, Anerkennung. Diese loszulassen, heisst nicht, sie für bedeutungslos zu erklären. Es heisst, anzuerkennen, dass sie nicht immer erfüllt werden – und dass das Leben dennoch weitergeht.

Ein weiterer Zugang ist die Achtsamkeit. In MBSR-Programmen (mindfulness-based stress reduction), die u. a. auf buddhistischen Traditionen beruhen, lernen Menschen, sich selbst mit Abstand zu beobachten, den gegenwärtigen Moment ohne Bewertung wahrzunehmen. „Ich bemerke, dass mein Geist abschweift“, heisst es dort, nicht: „Ich bin unkonzentriert“. Der Unterschied mag klein scheinen – aber er verändert die Beziehung zu den eigenen Gedanken grundlegend.

Psychologisch betrachtet, ist Gelassenheit also kein Zustand der Gleichgültigkeit, sondern eine Form innerer Freiheit. Eine Haltung, die Gefühle nicht abschaltet, sondern ihnen Raum gibt – ohne sich von ihnen mitreissen zu lassen.

Gelassenheit als Übungsfeld: Praktische Schritte

Gelassenheit ist weder angeboren noch das Resultat günstiger Umstände. Sie ist ein Übungsfeld. Für mich heisst das: innehalten, unterscheiden, loslassen. Ich werde nicht aufhören, auf mein Handy zu schauen. Aber ich kann mir bewusst machen, was es mit mir macht – und ob ich immer antworten, reagieren, bewerten muss.

Aus der antiken Philosophie und der modernen Psychologie nehme ich drei Dinge mit:

  1. Unterscheide, was in Deiner Macht liegt – und was nicht. Diese stoische Grundhaltung bewahrt vor Erschöpfung und Illusion.

  2. Reduziere, was Dich bindet. Wie Diogenes – wenn auch vielleicht nicht im Fass – können wir prüfen, ob wir an Dingen hängen, die uns nicht guttun.

  3. Beobachte, ohne zu urteilen. Achtsamkeit bedeutet nicht, alles zu akzeptieren, sondern zuerst zu sehen, was ist – bevor wir handeln.

Gelassenheit ist keine Flucht, sondern eine Form von Mut. Der Mut, nicht alles kontrollieren zu wollen. Und vielleicht beginnt sie genau dort – beim nächsten Blick auf das Display.


Literatur

  • Albert Kitzler (2024): Gelassenheit: Eine philosophische Lebensschule, München: Droemer Knaur.
  • Massimo Pigliucci & Gregory Lopez (2025): Beyond Stoicism: A Guide to the Good Life with Stoics, Skeptics, Epicureans, and Other Ancient Philosophers, New York: The Experiment.
  • Jean-Manuel Roubineau (2023): The Dangerous Life and Ideas of Diogenes the Cynic, Oxford: Oxford University Press.
  • Catherine Wilson (2019): How to Be an Epicurean: The Ancient Art of Living Well, New York: Basic Books.

Bildquelle Jean-Léon Gérôme (1824–1904): Diogenes, Walters Art Museum, Mount Vernon, Public Domain.

Disclaimer Teile dieses Texts wurden mit Deepl Write (Korrektorat und Lektorat) überarbeitet. Für die Recherche in den erwähnten Werken/Quellen und in meinen Notizen wurde NotebookLM von Google verwendet.

Topic #Selbstbetrachtungen

 
Weiterlesen...

from tetuslock

Words of author (anonymity): There was a good post on Lepra about a guy who built a box labyrinth for his cat. That story somehow stuck with me, and in the end, I wrote this short tale.

Kissinger died on the evening of Monday, October third. In the morning, he refused to eat, dragged himself into a corner of the veranda, collapsed into a slanted sunbeam trapezoid on the floor, looked tiredly at Toyts, and seemed to fall asleep.

Toyts was busy all day and had no time for Kissinger, though he did glance at him, passing by with bricks for the “tea house” in his hands. Toyts hadn't seen Kissinger move, but the cat was invariably still in the sunspot, which, of course, didn't stay in one place.

The day was sunny, invigorating, and Toyts decided he'd manage to move all the bricks today – he'd resolved to raise the fence onto the foundation. It was long overdue. The stream flowing near the house was full of water; new sources seemed to have opened up, feeding it. Besides, on the foundation, the fence would be taller, and Toyts would stop seeing his neighbor with the vile name Miroslava. She was twenty years younger than Toyts but showed some kind of nasty interest in him. Nasty. A nasty woman, indeed. Toyts had no wife, his daughter lived God knows where, and he'd long since lost interest in “all that.”

He stood by the plum tree, ate three plums, wiping the bluish bloom from the fruit, and threw the pits into the stream. He'd have to cut some branches because Syomin no longer made moonshine, or did anything at all after his stroke. And Toyts's daughter hadn't eaten plums in a long time, and he had never had a wife.

For lunch, Toyts carelessly peeled small potatoes from the garden, boiled them in a pot, sliced half an onion without draining the water, added fatty Ukrainian sausage, and squeezed in a tomato. Kissinger lapped water from his bowl, opened his maw silently, walked past Toyts into the house, gently brushing his leg with his bony side. Kissinger had completely stopped meowing about five years ago, and Toyts had talked about it with Syomin, who had worked as a veterinarian until retirement. Syomin replied that he wasn't a cat doctor; he was a doctor for animals important to the state, ones that were eaten and shorn. “As for your Kissinger not meowing – that's because he got smart. And what's there to meow about with you anyway?”

Toyts thought Kissinger would go into his labyrinth, but the black cat flopped onto the rug nearby, glanced at Toyts, and opened his maw again. Toyts turned on the water and thoroughly, as always, washed the tin pot, spoon, fork, knife, and glass. He placed the dishes on the wire shelf, took his dried cigarettes from the radiator, went out to smoke on the veranda, and saw that Kissinger was dead.

He buried Kissinger under the plum tree. He didn't deliberate; everything just happened somehow, like a ball rolling into a hole on the shortest path. He emptied dried mint from a canvas bag, grabbed the shovel from the corner of the shed, and did everything quickly. Before putting the shovel back, he wiped it with a bunch of grass. He returned to the plum tree, sat on the chopping block, and lit a cigarette. Just then, the sun went behind the mountain, and evening instantly fell. In the nasty woman Miroslava's house, the windows glowed pink and yellow. The stream gurgled behind the leaning fence, and something small scurried in the grass.

The black rectangle of fresh earth would dry, then freeze, be covered with snow, thaw, grow over with grass, and no one, not even Toyts himself, would be able to say for certain where Kissinger was buried. And why even bother knowing who is buried where, be it cat or human. He finished his cigarette and flicked the butt into a mayonnaise jar. Kissinger's labyrinth – he needed to deal with that.

The labyrinth began with a wonderful cardboard box that Toyts's daughter, Olga, made for Kissinger. The black kitten would climb into the box through one of the two openings, rustle around inside, peek out, watching Toyts with gooseberry eyes. It was an exceptionally marvelous box. Toyts, who worked as a methodologist at a school, noticed certain abilities in young Kissinger – the kitten was terribly curious, and in this curiosity, tireless.

“We'll develop you,” Toyts said.

He drew a diagram of the labyrinth, a real, cunning one, with dead ends and branches. His wife had just left Toyts for that scoundrel of hers, and besides her belongings, she took her piano.

“Let it stay at your place for now, Toyts,” his wife pleaded.

“It won't stay long,” Toyts replied. “I'll chop it up with an axe today if you don't move it.”

He brought a heavy splitting maul with a green handle and laid it on the lacquered top cover. The axe looked very strange on the piano. His wife bit her lip and said nothing to him. Not that day, but quite soon, she moved it, arriving with two movers who deftly gripped it with straps and, grunting with effort, hoisted it onto the truck. The scoundrel wisely stayed in the car.

After his wife left, a lot of space freed up in the house, so Kissinger's labyrinth took the piano's place. Toyts brought home many cardboard boxes and spent a whole week building it, using up three rolls of tape. It turned out wonderfully, and Olga's box was now at the center of the composition.

“He's going to crap in there,” Syomin said, examining the structure with great doubt. “And you'll be tearing your hair out trying to clean it all up.”

“Kissinger goes to the garden for those matters,” Toyts replied. “A cultured animal.”

“Yeah, right,” Syomin said, “A week at most.”

Kissinger loved his labyrinth with all his heart and spent all his time in it when he wasn't hunting voles in the garden or sleeping in the sun. About a month later, Kissinger started coming to Toyts to sleep. He'd jump onto his legs, carefully make his way across his stomach, and lie on his chest. Toyts dreamed he was buried alive in a trench and immediately woke up.

“Kissinger, get lost,” Toyts said. “You smell like fish.”

But it was impossible to drive the cat out of bed; he kept coming back. One time, it dawned on Toyts – what if the cat was trying to tell him that the labyrinth had become boring? He sat over the plan and figured out how to change the labyrinth, cutting several new openings in the upper tier – Kissinger liked to peek out from there. The cat stopped coming to Toyts's bed, and that was wonderful.

He disassembled the labyrinth the next day and saw that the wall behind it was covered with old wallpaper, different from the rest of the room. Before approaching the labyrinth with a utility knife, Toyts thought wistfully: should he get another kitten? But the thought only came for a second; he imagined how much care would enter his life, and he wouldn't outlive his kitten, and who would take care of him? He had no wife, and she had died anyway. His daughter lived in America with that Ken of hers. Miroslava? No way.

Toyts detached the box that Olga had given Kissinger eighteen years ago. The old, dried tape came off easily, and the box suddenly fell apart in his hands, revealing its inside.

Toyts even forgot the right word in surprise. Petroglyphs. The right word was petroglyphs, rock carvings. Or was “cardboardglyphs” more accurate? If Kissinger's labyrinth was considered a cave, then petroglyph would do.

The drawings were carefully scratched out. How had Kissinger managed it? Well, if very carefully, trying... For some reason, the human in all the drawings was smaller than the cat, and some creatures, Toyts didn't understand at first, and then realized – mice.

“That's what it means to develop a cat,” Toyts said aloud.

He placed the box on the table and went to look for his phone. The phone was nowhere to be found, and then Toyts realized it was peacefully in his shirt pocket. Grabbing his cigarettes, he left the house and walked up along the stream, to the mountain where he got “Megafon” signal. Miroslava was standing in the garden with a bucket and waved to Toyts – he didn't reply.

The path never seemed to end, oh Syomin – Syomin, how unpleasant it was with your stroke, lying there, smiling with half your mouth, and yet how wonderfully I would have talked with you! But nothing wonderful, just a vet, but Olga – that was completely different, completely. Olga studied biology and worked with some sequencing, or some bald devil, out of ten words only one was understandable.

Toyts walked past a pine with upturned roots; everything around it was covered with rusty needles. He imagined a drawing of a man with a spear on the trunk, and suddenly Toyts was afraid he'd gone mad and imagined something that wasn't there. He stopped, looked at the trunk, and un-imagined the spearman. No one had gone mad; Toyts's brain was perfectly fine, Toyts's brain – my respects. His phone now had four bars, and he decided not to climb any higher. He figured it was already seven in the morning in Rhode Island, so Olga was awake.

“Hi, Kissinger died,” Toyts said.

“Dad... Wait, who died?” Olga replied from far, far away, and Toyts imagined her sitting in her kitchen in a bathrobe with Turkish cucumbers, disheveled, and the line of her cheekbone, inherited from her mother, a line he both loved and hated at the same time. “Oh! Kiss? The cat?”

“Of course the cat, who else?” Toyts snapped.

“Listen, well, he was very old. How old was he? Fifteen?”

“Nineteen.”

“That's very good for a cat. How are you yourself?”

“Not planning on dying.”

“Well, I wasn't talking about that! You're upset, you loved him so much.”

“Tell me, do you know what 'petroglyphs' are?”

“Of course I do, rock carvings. Why do you need them?”

“Kissinger drew petroglyphs in the labyrinth,” Toyts said, realizing that it all sounded idiotic, and Olga might well decide he'd lost his marbles from grief and loneliness.

“Drew with what?” Olga wondered. “Who drew? The cat?”

“With his claw, what else?”

“Dad, cats can't draw. Their neocortex isn't very developed for it. Chimpanzees draw a little.”

“Kissinger is not a monkey,” Toyts said. “You're a scientist, so accept it as a fact – I raised an intelligent cat. He didn't even meow lately.”

“And day and night the learned cat...” Olga said. “Dad, I believe you, but we need to find another explanation – absolutely.”

“Alright, bye,” Toyts said and hung up.

“What a cross woman?” he asked himself. “Stubborn, like me.”

He put a cigarette in his mouth, but then the phone rang – Olga. Toyts wanted to be spiteful and not answer, but then he did.

“I'm listening.”

“Dad, I just remembered, oh my God,” Olga said. “It was so many years ago. Anyway, father, I drew the 'petroglyphs' as a joke. With a compass, with a needle.”

“I don't believe you,” Toyts said.

“Daddy, Kissinger was an exceptional cat, but he couldn't draw. In that very box I gave him. With a compass. I drew you, the cat, and some mice. I think the mice were the biggest, and the little man was tiny. The cat and his human.”

The wonderful story crumbled. The diamond turned out to be bottle glass, the crown was made of foil, the cat was fine, but the little man had become completely foolish in his old age. The cat draws with his claw on cardboard – scratch-scratch.

“Dad, you're not upset, are you?” Olga asked.

“Why should I be upset?” Toyts replied. “I'll sell my moped, get a chimpanzee.”

They talked a little more about life, then it was time for Olga to go to work. You'd never get a call from her father, he was a difficult man; when her mother died – he didn't call, but when the cat died – here you go. Olga called Miroslava, her father's neighbor, every week to find out how he was doing. Toyts, of course, didn't know this.

Coming down from the mountain, Toyts drank some tea, carried the boxes to the iron barrel where he burned trimmed tree branches. The dry cardboard caught well, and hot smoke rose into the windless sky.

Toyts somehow quickly grew tired. He returned home and lay down for a nap on the sofa. He dreamed that Kissinger came and lay on his chest. In his mind, he understood it was impossible; perhaps his heart was just aching. But the dream happily confused him; the cat lay on his chest and quietly purred.

The cardboard in the barrel burned down. The drawings of the Big Man, the Big Cat, the Scary Slipper, the Simple Mouse, and the Flying Mouse all vanished forever. Everything that Kissinger had meticulously drawn on the inner surfaces of his labyrinth, not only Olga's box but every other box, disappeared forever along with the surfaces themselves.

And when Toyts dies, someone big, who teaches him and probably loves him, will dismantle his, Toyts's, labyrinth and see the absurd petroglyphs he had scratched out all his life.


It's Anonymity short-tale from some corner of internet (2023). AI-human translate from Russian.

 
Read more...

from Johannes Leutenegger

In den Wiler Nachrichten jammert Roland P. Poschung, der mir immer schon suspekt war, wie wichtig ihm sein Zweitinitial und sein Titel als Botschafter der Stadt Wil von 2019 ist, dass Frauen und Männer in der Sauna nicht gleichgestellt werden.

Nicht jede Ungleichbehandlung ist eine Diskriminierung. Es stimmt, dass es in Wil – und vielen anderen Orten – Zeitpunkte gibt, in denen nur Frauen die Sauna besuchen können. Viele Frauen fühlen sich offensichtlich nicht wohl, zusammen mit Männern eine Sauna zu besuchen. Das ist der Grund für Frauensaunen. Es gibt also gute Gründe für diese Ungleichbehandlung und es handelt sich hier nicht um eine Diskriminierung, geschweige denn widerspricht diese Institution “ganz und gar der gesetzlichen Gleichstellung”, wie Poschung behauptet.

Poschung schiebt noch einen Pseudokompromissvorschlag vor, dass es ja einfach einen Halbtag nur für Männer und einen nur für Frauen geben soll. Dass Männer unter sich die Sauna besuchen wollen, ist mir neu. Das ist für mich kein echter Kompromiss.

Spannender wäre die Frage, wie die Sportanlage Bergholz zu trans Frauen in der Frauensauna stehen würde. Aber das wäre einen eigenen Text wert.

***

Interessant fand ich übrigens die Stellungnahme des Deutschen Sauna-Bunds.

 
Read more...

from Michael Gisiger

Maccari: Cicero klagt gegen Catilina

In einem meiner Führungsseminare stellte jüngst eine Teilnehmerin die Frage: „Warum überzeugen manche Argumente sofort, andere nie?“ Eine einfache, aber tiefgründige Frage – und sie brachte eine lebhafte Diskussion in Gang. Wie gelingt es, andere nicht nur zu informieren, sondern tatsächlich zu überzeugen? Was macht eine Aussage wirkungsvoll? Diese Fragen beschäftigen nicht nur angehende Führungskräfte, sondern sind zentral für jede Form von Kommunikation – ob mündlich oder schriftlich.

Schon vor mehr als 2'000 Jahren hat sich Aristoteles mit genau diesen Fragen befasst. In seinem Werk „Rhetorik“ beschreibt er, worauf es ankommt, wenn man Menschen bewegen will. #Rhetorik war im antiken Griechenland eine angesehene und formalisierte Disziplin. Politiker, Anwälte und Philosophen wurden darin ausgebildet, um öffentliche Meinung gezielt zu beeinflussen. Aristoteles hat dieses Wissen systematisiert und ein bis heute wirksames Modell formuliert: das Zusammenspiel von Logos, Pathos und Ethos. Dieser Beitrag zeigt, wie sich dieses sogenannte „rhetorische Dreieck“ heute in Reden, Gesprächen und Texten wirkungsvoll nutzen lässt – und wie das Konzept des Kairos als vierte Dimension der Überzeugung hinzukommt.

Aristoteles und die Grundpfeiler des Überzeugens

Aristoteles war ein Schüler Platons und Lehrer Alexanders des Grossen. In seinem Werk „Rhetorik“ fragt er nicht nur, wie man spricht, sondern warum eine Rede erfolgreich ist. Dabei unterscheidet er zwischen drei Typen von Rede: der beratenden Rede (Zukunft), der Gerichtsrede (Vergangenheit) und der Festrede (Gegenwart).

Rhetorik, so Aristoteles, sei das Gegenstück zur Dialektik: Wo die Dialektik auf die methodische Prüfung von Argumenten im Dialog zielt, wendet sich die Rhetorik an ein Publikum. Beide Disziplinen operieren mit Wahrscheinlichkeiten und gesellschaftlicher Zustimmung – nicht mit wissenschaftlicher Gewissheit.

Logos, Pathos, Ethos: Die drei Wege zur Überzeugung

Logos – Die Kraft der Vernunft

Logos steht für Argumentation, logische Struktur und inhaltliche Schlüssigkeit. Ein Argument überzeugt, wenn es stimmig aufgebaut ist. Aristoteles misst diesem Aspekt den grössten Wert bei. In der heutigen Kommunikation bedeutet das: klar gegliederte Gedanken, belegbare Aussagen und nachvollziehbare Ableitungen. Dabei geht es nicht nur um Fakten, sondern um die Entwicklung der Argumente: Wer sein Publikum auf eine gedankliche Reise mitnimmt, die zu einem gemeinsamen Ziel führt, überzeugt.

Pathos – Die Kraft der Emotion

Pathos bezeichnet den emotionalen Appell. Aristoteles erkannte früh, dass Menschen selten nur rational entscheiden. Damit eine Botschaft erinnert wird, muss sie auch etwas auslösen. Ein Beispiel: Wer über Gerechtigkeit spricht, kann eine persönliche Begegnung schildern, die diese abstrakte Idee greifbar macht. Die moderne Hirnforschung bestätigt: Erst durch die Verknüpfung von kognitiver und emotionaler Ebene wird Information nachhaltig verankert. Dabei gilt: Pathos wirkt besonders dann, wenn es authentisch ist. Dramatisierung oder Gefühlsduselei hingegen schwächen die Wirkung.

Ethos – Die Kraft der Glaubwürdigkeit

Ethos beschreibt die Vertrauenswürdigkeit der sprechenden Person. Menschen hören jenen zu, denen sie Kompetenz und Integrität zuschreiben. Ein Beispiel: Eine erfahrene Ärztin, die ruhig und sachlich über Risiken spricht, wirkt glaubwürdiger als ein Werbetexter mit derselben Botschaft. Ethos entsteht durch Fachkenntnis, persönliche Integrität, #Philosophie und eine klare, faire Haltung. Es wirkt nicht nur durch Worte, sondern auch durch Auftreten, Tonfall und Kontext.

Überzeugend sprechen im 21. Jahrhundert: Aristoteles in der Praxis

Ob in Meetings, auf Konferenzen oder bei prägnanten Reden: Die drei Modi lassen sich bewusst in der Gestaltung von öffentlichen Beiträgen einsetzen.

  • Ethos: Beginne mit einer kurzen Erläuterung, warum Du zu diesem Thema sprichst. Nenne Erfahrungen oder berufliche Rollen, ohne Dich in den Vordergrund zu stellen. Zeige Haltung, nicht Status.
  • Logos: Vermeide Aufzählungen von Fakten. Führe das Publikum stattdessen durch ein Argument: Warum ist diese Sichtweise plausibel? Welche Beispiele stützen die Aussage?
  • Pathos: Erzähle eine echte Geschichte. Lass das Publikum miterleben, was Dich bewegt hat. Diese emotionale Verankerung schafft Verbundenheit.

Entscheidend ist das Zusammenspiel. Wer ausschliesslich mit Zahlen argumentiert, verliert. Wer nur auf Gefühle setzt, wirkt unzuverlässig. Wer seine Person überhöht, riskiert Ablehnung. Aristoteles betont: Überzeugung gelingt, wenn alle drei Elemente ausgewogen eingesetzt werden.

Kairos: Der richtige Moment macht den Unterschied

Doch selbst wenn Ethos, Logos und Pathos stimmig zusammenspielen, kann eine Botschaft wirkungslos bleiben – wenn der Moment nicht passt. Hier kommt Kairos ins Spiel: der „günstige Zeitpunkt“. Im Unterschied zum Chronos (lineare Zeit) bezeichnete Kairos bei den alten Griechen den günstigen Moment, also der Zeitpunkt, in dem eine Aussage Wirkung entfalten kann.

Auch die beste Argumentation verfehlt ihr Ziel, wenn sie zur falschen Zeit kommt. Kairos meint hier Kontextbewusstsein: Wer ist mein Gegenüber? In welcher Stimmung, in welchem Rahmen, zu welchem Anlass? Eine politische Rede, die in einer Krisensituation gehalten wird, muss andere Töne anschlagen als eine Festansprache. Dasselbe gilt für Werbung, Texte oder Social Media. Was vor zwanzig Jahren berührt hat, wirkt heute oft wie aus der Zeit gefallen – nicht, weil Logos, Pathos oder Ethos schwächer wären, sondern weil der Kontext nicht mehr stimmt.

Das rhetorische Dreieck ergänzt um Kairos

Kairos bedeutet also: Die Wirksamkeit einer Botschaft hängt entscheidend vom Zusammenspiel mit der Situation ab. Wer das versteht, passt nicht nur Inhalte an, sondern auch Tonfall, Beispiele und Ausdrucksweise.

Schreiben mit Wirkung: Aristoteles in der schriftlichen Kommunikation

Auch in Texten spielt das rhetorische Dreieck eine zentrale Rolle. Gerade Fachtexte oder Blogbeiträge profitieren von einer bewussten Balance:

  • Logos: Eine logische Gliederung, verständliche Argumentation und prägnante Beispiele bilden das Fundament. Klarheit geht vor Komplexität.
  • Pathos: Auch sachliche Texte dürfen bewegen. Ein konkretes Beispiel, eine starke Metapher oder ein persönlicher Einstieg schaffen emotionale Verbindung. Wer etwa den Nutzen eines neuen Konzepts beschreibt, kann erzählen, wie es im Alltag geholfen hat. Wer ganz auf Pathos verzichtet, riskiert Gleichgültigkeit.
  • Ethos: Schreib auf Augenhöhe, ohne Besserwisserei oder Werbesprache. Offenheit, Reflexion und die Bereitschaft, auch eigene Unsicherheiten zu zeigen, schaffen Vertrauen. Eine knappe Autoreninformation kann die Glaubwürdigkeit zusätzlich stärken.
  • Kairos: Relevanz entscheidet. Wer schreibt, sollte sich fragen: Was beschäftigt meine Zielgruppe gerade? Welche Themen sind anschlussfähig? Wann ist der richtige Moment, um diese Gedanken zu veröffentlichen?

Fazit: Die Kunst der Überzeugung als zeitloses Handwerk

Aristoteles hat mit seinem Modell der Überzeugung nicht nur die Grundlagen der Rhetorik geschaffen, sondern eine bis heute gültige Formel:

  • Ethos – Du musst als glaubwürdig wahrgenommen werden.
  • Logos – Deine Argumente müssen schlüssig und gut begründet sein.
  • Pathos – Du musst berühren, damit Deine Worte haften bleiben.
  • Kairos – Du musst den richtigen Moment erkennen, damit Deine Botschaft wirken kann.

Diese vier Elemente sind kein starres Schema, sondern eine Einladung zur bewussten Kommunikation. Wer sie meistert, spricht nicht nur klüger – sondern wird besser verstanden, ernster genommen und nachhaltiger erinnert.


Bildquelle Cesare Maccari (1840–1919): Cicero klagt gegen Catilina, Fresko im Palazzo Madama (Sitz des italienischen Senats), Rom, Public Domain.

Disclaimer Teile dieses Texts wurden mit Deepl Write (Korrektorat und Lektorat) überarbeitet. Für die Recherche in den erwähnten Werken/Quellen und in meinen Notizen wurde NotebookLM von Google verwendet. Die Illustration im Beitrag wurde mit NapkinAI erstellt.

Topic #ProductivityPorn

 
Weiterlesen...

from tetuslock

Welcome Record

I spend a lot of time searching for a project that I will be interested in creating. I 've sorted through many variants, but all of them ended up settling in the backlog. Every time something was wrong with these projects; either the idea seemed crazy, or the task was not interesting. And in another case, I would sit at the keyboard, scroll through all my RSS feeds, and think about what else I could do, but I'd invent nothing.

But it's 2025 now, and in my browser tabs are living links to LLMs. I opened one of them and started writing my thoughts about this situation: my problem with searching for interesting projects and why I 'm searching for them. Among the standard advice which I already knew, one more point became apparent: the incremental approach to projects. I should start from one simple thing and gradually increase its complexity and functionality. At this point, there was one piece of advice about gathering CPU loading data.

Next, the project got off the ground. Firstly, it's a direct task for a Linux administrator. Secondly, for creating it, I will need to access the /proc pseudo file system. An incremental approach may have varying complexity (even to an absurd level), and this is good. I can incorporate many technologies into the project and sharpen not only my coding skills, but also better understand the Linux system, libraries, and other things – for example, databases which I haven't used before.

 
Читать дальше...